Fiilikset ekan kouluviikon jälkeen ovat loistavat!
Jahuu! Eka viikko uudessa ammattikorkeakoulussa on nyt suoritettu! Varsinaisia oppitunteja meillä ei ole vielä ollut, vaan ne alkavat vasta maanantaina. Alkuviikosta meillä oli auditoriossa luentoja, joissa esiteltiin koulun tarjoamia palveluita ja erilaisia käyttöjärjestelmiä kaikille aloittaville opiskelijoille. Katsottiin mistä opintosuoritukset näkyvät, lukkarit löytyvät ja kuinka päästään Moodleen. Lisäksi tutustuimme koulun kampusalueeseen tuutoreiden johdolla. Osa suoritti myös englannin ja ruotsin lähtötestit. Itse en kuitenkaan niissä käynyt, sillä aiemman korkeakoulututkinnon omaavien ei niitä tarvinnut tehdä.
Ryhmäytyminen ja luokkakavereihin tutustuminen oli toinen kantava teema tällä viikolla. Jo heti ensimmäisenä päivänä meidät laitettiin ryhmiin, joissa saimme tutustua toisiimme. Oli myös pikadeittailua luokkakavereiden kesken, jolloin 30 sekunnin aikana vaihdettiin muutama perustieto itsestään luokkakaverin kanssa. Keskiviikkona meillä oli ihan oma luentonsa ryhmäytymisestä ja sen jälkeen teimme Belbinin tiimirooli-testin. Testin perusteella meidät jaettiin luokkamme kesken neljän hengen tiimeihin. Tarkoituksena oli, että jokaiseen tiimiin tulisi erilaisia toimijoita. Oman testitulokseni perusteella olen itse eniten tekijä, mutta myös diplomaatti ja arvioija. Tiimistäni löytyy myös tiedustelija, keksijä ja takoja. Tällä kokoonpanolla tullaankin sitten tekemään kaikki eri opintojaksojen ryhmätyöt syyslukukaudella. Jaiks! Tutustumisen jälkeen ryhmille laadittiin säännöt ja mietittiin tehtävien hoitamista käytännössä. Yritämme aina aloittaa ryhmätyön teon kasvotusten keskustelemalla ja jakamalla aihealueet. Kuitenkin itse työnteko varmaankin menee niin, että jokainen tekee kotonaan oman aihealueensa ja lopuksi kokoamme ne yhteen. Perhe- työ- ja koulumatkakuviot kuitenkin sotkevat sen verran yhteisen aikataulun sopimista.
Tutorit järjestivät muutamana iltana koulun jälkeen ohjelmaa, jolloin oli myös loistava mahdollisuus jutella muille opiskelunsa aloittaneille. Itse osallistuin keskiviikon iltaohjelmaan, jolloin nautittiin rennosta grillailusta koulun pihalla. Olihan meillä myös muutama leikki illan mittaan ja yhtenä tehtävänä oli pienissä ryhmissä näytellä erilaiset tilanteet valokuvaa varten. Tehtävänannoissa oli mm. vuoristorata, ruotsin lähtötasokoe ja jalkapallon mm-kisojen rangaistuspotku. Siitä vaan sitten meikäläinen parin pojan harteille vaakatasossa maalia muodostamaan, yksi maalivahdiksi, toinen maalin tekijäksi ja pari innokasta fania taustalle. Perjantai olikin kokonaan pyhitetty tradenomiolympialaisille, jolloin meidät jaettiin rinnakkaisluokan kanssa kymmeneen eri joukkueeseen. Erilaisia rasteja oli myös kymmenen; saappaanheittoa joukkueena, tietovisailua, vesipajatsoa, pressun taittelua ja päälläolevista vaatteista mahdollisimman pitkän jonon muodostamista. Hauskin rasti oli kuitenkin sellainen, jossa ei saanut puhua vaan käsillä viittelöimällä piti selvittää kenellä ryhmäläisistä on pienin kenkänumero, kuka on vanhin ja kuka on asunut pisimpään opiskelupaikkakunnalla. Ruokailun jälkeen oli palkintojen jako ja meidän joukkue voittikin koko olympialaiset! Myös keskiviikkoillan valokuvauskilpailun voittajat palkittiin ja kappas, minähän olin siinäkin voittoryhmässä mukana! Palkinnot eivät olleet mitään suuria, mutta hymyssä suin oli mukava lähteä viikonlopun viettoon!
Ryhmäytyminen ja luokkakavereihin tutustuminen oli toinen kantava teema tällä viikolla. Jo heti ensimmäisenä päivänä meidät laitettiin ryhmiin, joissa saimme tutustua toisiimme. Oli myös pikadeittailua luokkakavereiden kesken, jolloin 30 sekunnin aikana vaihdettiin muutama perustieto itsestään luokkakaverin kanssa. Keskiviikkona meillä oli ihan oma luentonsa ryhmäytymisestä ja sen jälkeen teimme Belbinin tiimirooli-testin. Testin perusteella meidät jaettiin luokkamme kesken neljän hengen tiimeihin. Tarkoituksena oli, että jokaiseen tiimiin tulisi erilaisia toimijoita. Oman testitulokseni perusteella olen itse eniten tekijä, mutta myös diplomaatti ja arvioija. Tiimistäni löytyy myös tiedustelija, keksijä ja takoja. Tällä kokoonpanolla tullaankin sitten tekemään kaikki eri opintojaksojen ryhmätyöt syyslukukaudella. Jaiks! Tutustumisen jälkeen ryhmille laadittiin säännöt ja mietittiin tehtävien hoitamista käytännössä. Yritämme aina aloittaa ryhmätyön teon kasvotusten keskustelemalla ja jakamalla aihealueet. Kuitenkin itse työnteko varmaankin menee niin, että jokainen tekee kotonaan oman aihealueensa ja lopuksi kokoamme ne yhteen. Perhe- työ- ja koulumatkakuviot kuitenkin sotkevat sen verran yhteisen aikataulun sopimista.
Tutorit järjestivät muutamana iltana koulun jälkeen ohjelmaa, jolloin oli myös loistava mahdollisuus jutella muille opiskelunsa aloittaneille. Itse osallistuin keskiviikon iltaohjelmaan, jolloin nautittiin rennosta grillailusta koulun pihalla. Olihan meillä myös muutama leikki illan mittaan ja yhtenä tehtävänä oli pienissä ryhmissä näytellä erilaiset tilanteet valokuvaa varten. Tehtävänannoissa oli mm. vuoristorata, ruotsin lähtötasokoe ja jalkapallon mm-kisojen rangaistuspotku. Siitä vaan sitten meikäläinen parin pojan harteille vaakatasossa maalia muodostamaan, yksi maalivahdiksi, toinen maalin tekijäksi ja pari innokasta fania taustalle. Perjantai olikin kokonaan pyhitetty tradenomiolympialaisille, jolloin meidät jaettiin rinnakkaisluokan kanssa kymmeneen eri joukkueeseen. Erilaisia rasteja oli myös kymmenen; saappaanheittoa joukkueena, tietovisailua, vesipajatsoa, pressun taittelua ja päälläolevista vaatteista mahdollisimman pitkän jonon muodostamista. Hauskin rasti oli kuitenkin sellainen, jossa ei saanut puhua vaan käsillä viittelöimällä piti selvittää kenellä ryhmäläisistä on pienin kenkänumero, kuka on vanhin ja kuka on asunut pisimpään opiskelupaikkakunnalla. Ruokailun jälkeen oli palkintojen jako ja meidän joukkue voittikin koko olympialaiset! Myös keskiviikkoillan valokuvauskilpailun voittajat palkittiin ja kappas, minähän olin siinäkin voittoryhmässä mukana! Palkinnot eivät olleet mitään suuria, mutta hymyssä suin oli mukava lähteä viikonlopun viettoon!
Kommentit
Lähetä kommentti