Elämäni 20 vuoden kuluttua: tulevaisuuden talous- ja työtavoitteet

Yksi työhaastattelujen peruskysymyksistä on; missä näet itsesi viiden vuoden kuluttua? Oletko koskaan pysähtynyt miettimään, minkälaista elämää haluaisit tulevaisuudessa elää? Minkälainen olisi taloudellinen tilanteesi, missä työskentelisit ja asuisit tai minkälaista henkilökohtainen elämäsi voisi olla?

Itse pysähdyin miettimään tätä oikeastaan vasta eilen tarkemmin. Isompina haaveina minulla on jo parin vuoden ajan ollut saavuttaa taloudellinen vapaus, muuttaa ulkomaille suurimmaksi osaksi vuotta ja rakentaa miehen kanssa kaksikerroksinen hirsitalo järven rannalle. Mutta oikeastaan vasta nyt pohdin, että milloin haluaisin nämä asiat saavuttaa. Niinpä tein itselleni listan asioista, joiden saavuttamista tavoittelen seuraavan kahden, viiden, kymmenen, viidentoista ja kahdenkymmenen vuoden päähän.






2-vuotta
Kahden vuoden kuluttua olen edennyt opiskeluissani suunniteltua vauhtia ja suoritettuna olisi n.100-120 opintopistettä. Olen suorittanut ensimmäisen työharjoitteluni ja se on poikinut minulle palkallista osa-aikaista työtä, joka auttaa minua etenemään haluamallani työuralla. Eli kahden vuoden kuluttua en enää tee kliinistä potilastyötä van olen siirtynyt työtehtäviin, jotka vastaavat tulevaa ammattiani. Olen saanut luottokorttivelan ja muut kuukausierälainat maksettua. Asuntovelkaa ja lomaosakevelkaa tosin on edelleen jäljellä. Minulla on puskuritilillä 2000-2500 euroa ja säästän/sijoitan jokaisesta palkasta, vaikka summa olisikin vain parikymppiä. Pääasia, että rahaa menee säästöön/sijoituksiin. Kulutan vain oman maksukykyni mukaan. Pidän kuukausibudjettia ja suunnittelen budjetin jo vuodeksi eteenpäin.


5-vuotta
Olen saanut opiskelut päätökseen. Opiskelujen aikainen osa-aikatyöni on vaihtunut kokoaikaiseen ja olen edennyt yrityksessä aluepäälliköksi. Minulla on alaisia ja vastuuta. Olen perustanut mieheni kanssa oman yrityksen, joka toimii netissä ja jota hoidamme vapaa-ajallamme, mutta pääasiassa olemme ulkoistaneet yrityksen pyörittämisen muutamalle työntekijälle. Kuukausipalkkani on suurempi kuin koskaan aiemmin. Olen maksanut opintolainan pois. Säästän/sijoitan jokaisesta palkasta vähintään 30-40%, mutta samalla käytän hieman nykyistä enemmän rahaa matkusteluun ja itseni hemmotteluun. Minulla on varaa panostaa ulkonäkööni. Elän kuitenkin edelleen varojeni mukaisesti, teen budjetin ja seuraan menojani enkä tuhlaa hetkenmielijohteisiin. Meillä on miehen kanssa 1-2 sijoitusasuntoa Itä-Suomen alueelta. Olemme ostaneet uudiskohteen kaksikerroksisesta rivitalosta rahauhalliselta asuin alueelta, mutta läheltä keskustaa. Olemme saaneet itse vaikuttaa asunnon pohjapiirustukseen ja pintamateriaaleihin.




10-vuotta
Olen suorittanut YAMK-tutkinnon. Olen jatkanut työurallani ylöspäin kipuamista ja olen tuote/myynti/projektipäällikkö. Meillä on edelleen miehen kanssa yhteinen yritys ja olen myös perustanut oman yrityksen, joka tarjoaa hyvinvointipalveluita ja talousohjausta. Säästän/sijoitan jokaisesta palkasta vähintään 50%. Passiiviset tulonlähteet ja yritystulot tuottavat minulle myös kuukaudessa rahaa n. 2000e.


15-vuotta
Passiiviset tulonlähteet tuottavat minulle tarpeeksi tuloja eli 2000-3000e/kk ja olen saavuttanut taloudellisen riippumattomuuden. Tässä vaiheessa todennäköisesti irrottaudun palkkatyöstä, mutta jatkan edelleen omaa yritykseni parissa työskentelyä. Samoin mieheni kanssa yhdessä perustamamme yritys on edelleen voimissaan. Muutamme mieheni kanssa ulkomaille asumaan ja kesät vietämme Suomessa järven rannalle rakentamassamme upeassa hirsihuvilassa.




20-vuotta
Olen tehnyt alan vaihdoksen ja opiskellut sisustussuunnittelijaksi uudessa asunmaassamme. Mieheni on todennäköisesti verkostoitunut kiinteistöalalle ja teemme yhteistyössä muuttovalmiita koteja asiakkaillemme. Mies etsii sopivan talon ja minä sisustan sen asiakkaan mieltymysten mukaisesti. Pääasiassa kuitenkin nautimme vapaa-ajasta, toistemme seurasta ja matkustelusta.



Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Budjetti 15.3.-15.4.2021

Mukaan Airbnb-toimintaan?

Toinen sijoitusasunto, asunto nro 3 lukuina